چرا عملکرد سمعک در محیط های شنیداری مختلف متفاوت است؟

عملکرد سمعک در بعضی شرایط و محیط ها ( مثلا در هنگام گوش دادن به گفتار شخصی که در یک مکان آرام صحبت می کند) بسیار بهتر و سودمندتر از شرایط دیگر (مثلا در هنگام گوش دادن به صدای شخصی که با صدای بلند و در یک مکان شلوغ و پر سر و صدا صحبت می کند) است. علت امر ساده و قابل فهم است. در محیط آرام، اگر سمعک تقویت کافی و مناسب داشته باشد گفتار در همه فرکانس ها تقویت شده و به راحتی شنیده می شود و میزان درک گفتار به نحو بارزی افزایش می یابد. در مکان های شلوغ، فرد بسیاری از گفتار را می شنود ولی در بیشتر فرکانس ها، این نویز و صدای پس زمینه است که باعث محدود شدن توانایی شنیداری فرد شده است. در واقع در محیط شلوغ، در ناحیه فرکانس های میانی و پایین که اغلب فرکانس نویز زمینه در این محدوده است، هیچ میزان تقویتی توسط سمعک موجب شنیده شدن گفتار نخواهد شد، زیرا سمعک نویز زمینه را به اندازه گفتار تقویت خواهد کرد. جای شگفتی نیز ندارد که کاربران سمعک در جای آرام بیشتر از جای شلوغ، از سمعک خود رضایت دارند.

عملکرد سمعک در محیط های شنیداری مختلف

مقاله مرتبط : مشاوره خرید سمعک

این امر چه تأثیری بر نامزدی دریافت سمعک دارد؟

اصولا اگر بیمار نیاز به این دارد که در جاهای آرام و در مواقعی که سطح شدت گفتار آرام است، به وضوح بشنود، آنگاه احتمالا سمعک بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. هر چقدر میزان کم شنوایی بیشتر باشد و هر چقدر سن بیمار بالاتر باشد، احتمال اینکه نیاز اصلی فرد بهبودی درک گفتار در جای آرام باشد، نیز افزایش می یابد. هرچقدر میزان کم شنوایی بیشتر باشد، احتمال کسب سودمندی در مکان های آرام نیز افزایش خواهد یافت. بر عکس، هر چقدر میزان کم شنوایی کمتر باشد و هر چقدر بیمار جوان تر باشد، احتمال اینکه نیاز اصلی فرد بهبودی درک گفتار در نویز و محیط شلوغ باشد، افزایش می یابد. اگر نیاز اصلی فرد فقط و فقط شنیدن در جاهای بسیار شلوغ باشد، جدای از میزان کم شنوایی فرد، سمعک ممکن است نا امید کننده باشد. گرچه امروزه سمعک های رده بالا و دارای تکنولوژی های پیشرفته این مشکل را به حداقل رسانده اند. بسیاری از شرایط واقعی زندگی، در بین این دو حد (کاملا آرام یا کاملا شلوغ) هستند. بطور کلی سودمندی سمعک در مکان های بسیار شلوغ کمتر از حالتی است که در مکان های آرام فراهم می آورند. هر چقدر آن شرایطی که سمعک برای بیمار سودمند واقع می شود بیشتر باشد، میزان رضایت مندی بیمار نیز بیشتر خواهد شد. کاربران سمعکی که جز فعالان اجتماعی هستند، در شرایط بیشتری از سمعک خود استفاده می کنند و در نتیجه میزان سودمندی و رضایت مندی بیشتری را گزارش می کنند. باید اضافه کرد که هر کسی که دچار درجاتی از کم شنوایی است، بدون شک در مقایسه با یک فرد با شنوایی طبیعی، در هر دو محیط آرام و شلوغ دچار مشکل شنوایی خواهد بود. در رابطه با ارزیابی نوع شرایطی که بیمار نیاز به کمک شنیداری توسط سمعک دارد، این مسئله ارزشمند است که درباره تعداد دفعاتی که فرد در این شرایط قرار می گیرد و آن را تجربه می کند، بررسی و جستجو صورت پذیرد. هر چقدر یک فرد بیشتر در تماس و ارتباط با دیگران باشد، احتمال اینکه مزایای سمعک به معایبش بچربد، خیلی زیاد است.
به عنوان یک قانون، افرادی که قبلا از سمعک استفاده نکرده اند، این انتظار را دارند که سمعک در جای شلوغ به همان اندازه ای سودمند خواهد بود که در جاهای ارام است، هرچند که آنها بعدها به این نتیجه می رسند که چنین چیزی درست نیست. به صورت میانگین، سطح انتظارات بیمار درباره میزان شفافیت بهبود یافته گفتار به وسیله سمعک در تمامی شرایط، اندکی بالاتر از آن حد واقعی است که بعدها به آن می رسند. بعضی مطالعات نشان داده اند که آن دسته از بیمارانی که بالاترین سطح انتظارات آنها از سمعک برآورده می شود، بیشترین میزان استفاده و سودمندی را نیز خواهند داشت. بنابراین این امر خیلی مهم است که قبل خرید سمعک، آن دسته از بیمارانی که انتظارات بسیار غیر واقعی دارند، شناسایی شوند تا بتوان انتظارات آنان را تغییر داد و نیز بتوان آنها را متقاعد ساخت که بر اساس بهترین اطلاعات ممکن تصمیم بگیرند. چنین امری با انجام مشاوره سمعک تحقق می پذیرد.

عملکرد سمعک در محیط های شنیداری مختلف

مقالات مرتبط 

راهنمای خرید سمعک اتیکن 

سمعک در کم شنوایی یک طرفه

خرید سمعک زیمنس 

مزایای استفاده از دو سمعک

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی