شنیدن با دو گوش مزایای خیلی زیادی نسبت به شنیدن با یک گوش دارد. استفاده از دو گوش این توانایی را به فرد می دهد تا گفتار بیشتری را در هنگام وجود نویز پس زمینه و یا در شرایط بازآوایی بشنود. همچنین توانایی مکان یابی صداها خیلی زیاد وابسته به درک همزمان صداها از طریق دو گوش است. به همین علت، کم شنوایی در یک گوش باعث می شود فرد در بسیاری از شرایط شنیداری دچار نقص بارز شنوایی شود. به همین گونه، وقتی فردی کم شنوایی متوسط تا شدید در هر دو گوش دارد و فقط یک گوش او سمعک دارد، همچنان نقص بارزی از شنوایی در او وجود خواهد داشت. برای اینکه این مسئله به خوبی روشن شود، افراد طبیعی می توانند یک گوش خود را ببندند و سپس سعی کنند در یک محیط نویزی و یا محیط دارای اکو گوش بدهند. نویزهایی که قبلا درک نمی شدند و آنچنان بارز نبودند، اکنون کاملا بارز می شوند. اکنون در میان این همه نویز، به سختی می توان به هر سیگنال مورد نظری گوش داد و آن را درک کرد. همچنین مکان یابی صداها بسیار دشوار می گردد. با وجود سختی هایی که در اثر گوش دادن با یک گوش رخ می دهد، در پاسخ به این سوال که یک فرد باید چند تا سمعک داشته باشد، به همین سادگی نمی توان اظهار نظر کرد.

سمعک دوگوشی

 


مقاله مرتبط : مشاوره خرید سمعک


در حال حاضر، تجویز دو سمعک بسیار رایج تر از تجویز یک سمعک است. در ایالات متحده امریکا و در سال 2004، 82 درصد از تجویزها به صورت دوطرفه بود. یک دهه قبل از این تاریخ، این میزان در حد 65 درصد بود و یک دهه قبل تر از آن، میزان تجویز دو سمعک فقط برابر با 25 درصد بود. نرخ تخمینی برای تجویز دو طرفه در سال 2004 در کشورهای مختلف از حدود 10 تا 75 درصد متغیر بود. این میزان تفاوت در زمینه تجویز دو طرفه در طول زمان های مختلف و در مناطق گوناگون دنیا فقط مربوط به آمار تجویز دوطرفه در شرایط زمانی و در مناطق جغرافیایی مختلف است و بیانگر این مسئله نیست که یک متخصص بالینی حتما باید طبق آن عمل کند. تمام کسانی که دو سمعک دریافت می کنند، هر دوی آنها را نمی زنند. در یک بررسی که بر روی 4000 بیمار به عمل آمده است، تجویز در 48 درصد از بیماران به صورت دوطرفه انجام شده بود. بیشتر آنها یعنی 94 درصد، سه ماه پس از تجویز گزارش دادند که آنها بصورت منظم از سمعک ها استفاده می کنند. اگرچه از بین این تعداد کاربران منظم سمعک که دوطرفه تجویز شده بودند، 20 درصد اعلام کردند که آنها فقط از یک سمعک استفاده می کنند.

سمعک دوگوشی


مقاله مرتبط : قیمت سمعک


شواهد محکمی در دست است که عملکرد افراد با دو سمعک در بعضی از شرایط شنیداری بهتر از حالتی می شود که فقط یک سمعک وجود دارد و این شواهد از سه دهه پیش در اختیار ماست. با این وجود، سمعک دو طرفه برای تمامی افراد کم شنوا به عنوان بهترین انتخاب نمی باشد، بویژه وقتی که مسایلی همچون هزینه، خودپنداری فرد از خودش، نیاز به شنیدن و تجربه، توانایی مدیریت فرد با سمعک های خود و احتمال ایجاد تداخل دو گوشی در نظر گرفته شود. ضمنا باید در نظر داشت که تجویز سمعک دو گوشی الزاما به این معنی نیست که صداها در هر دو گوش موجب درک بهتر و موثرتر خواهد شد. مثلا ممکن است فردی در هر دو گوش خود سمعک داشته باشد ولی بعضی از صداها را در یکی از گوش های خود نشنود یا این احتمال وجود دارد که صداهای شنیده شده از یک گوش با صداهای شنیده شده از گوش دیگر تداخل کند. به همین دلیل تصمیم گیری برای تجویز سمعک یک طرفه یا دوطرفه، باید توسط متخصص شنوایی که درک شفاف و درستی از مزایا و محدودیت های دو سمعک نسبت به یک سمعک دارد و نیز با توجه به وضعیت شنوایی وشرایط بیمار صورت پذیرد.

 

 

مقالات مرتبط 

راهنمای خرید سمعک اتیکن 

سمعک در کم شنوایی یک طرفه

خرید سمعک زیمنس 

مزایای استفاده از دو سمعک

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی