سمعک وایرلس (بی سیم) چیست؟

سمعک های وایرلس دارای گیرنده های بی سیم هستند که درون سمعک قرار گرفته است و از طریق آن سمعک می تواند به انواع وسایل جانبی مرتبط شود. انتقال الکترومغناطیسی بی سیمی، امکان انتقال سیگنال ها را فراهم می آورد، بدون اینکه نویز یا بازآوایی بر روی کیفیت صدای انتشار یافته تأثیرات منفی بگذارد. چهار کاربرد و مزیت کلی برای سمعک های وایرلس وجود دارد که عبارتند از:
1-درک از راه دور: جهت دریافت سیگنال های فرستاده شده از سوی یک میکروفون و فرستنده نصب شده بر روی گوینده در فضای یک اتاق (مانند سیستم FM که در کلاس درس بسیار کاربرد دارد)
2-کنترل میزان هماهنگی سمعک های دو طرفه: جهت تنظیم دستی یا خودکار همزمان میزان تقویت در سمعک های راست و چپ
3-ارتباط با وسایل جانبی ارتباطی: جهت دریافت سیگنال های صوتی از دستگاه هایی همچون گوشی های همراه، رایانه ها، سیستم های پخش صوتی شخصی یا سیستم های راه یابی ماهواره ای
4-سمعک هایی با ارائه دو گوشی: جهت فراهم آوردن ارتباط صوتی کامل سمعک های راست و چپ با همدیگر و در نتیجه، بهبودی میزان درک گفتار در مکان های شلوغ
اولین و آخرین مورد قید شده در بالا موجب افزایش میزان درک گفتار در نویز می شود که فقط با فناوری انتقال بی سیمی می توان به چنین مسئله ای دست یافت. این موارد امکان آن را فراهم می آورد تا افراد کم شنوا بتوانند جاهای شلوغ حتی بهتر از افراد هنجار بشنوند. به این ترتیب، سمعک دیگر مخصوص افراد ناتوان نیست و بنابراین هر فردی می تواند از سمعک برای داشتن شنوایی برتر استفاده کند. این مسئله احتمالا می تواند میزان جذابیت سمعک را برای افراد کم شنوا و نیز میزان بهره مندی و رضایت مندی کاربران از آن را بطور قابل توجهی افزایش دهد.

سمعک وایرلس

سمعک وایرلس

مقاله مرتبط : مشاوره خرید سمعک

ارتباط دو گوشی و بی سیم دو سمعک با هم چه مزایایی دارد؟

اکنون تجویز سمعک برای هر دو گوش رایج شده است و مقالات علمی از آن حمایت می کنند. در بسیاری از سمعک های پیشرفته کنونی این امکان وجود دارد که دو سمعک راست و چپ بتوانند اطلاعات خود را بین یکدیگر رد و بدل کنند تا بدین وسیله عملکرد خود را باهم هماهنگ کنند. این تبادل اطلاعات بین دو سمعک بصورت بی سیم انجام می شود. این تکنولوژی به دلیل داشتن چند مزیت عمده، دلپسند است:
1-راحتی کاربر هنگام کار با سمعک: وقتی کاربر سمعکی می خواهد ولوم را تنظیم کند، در اکثر مواقع باید ولوم دو سمعک را تغییر دهد. اگر با تنظیم ولوم یک سمعک بوسیله کاربر، میزان بهره در سمعک دیگری بطور خودکار تغییر کند، آنگاه فرد راحت خواهد بود. بدین ترتیب، چون دیگر نیازی به وجود ولوم کنترل بر روی سمعک طرف دیگر نیست، می توان از فضای آن برای جاسازی سوئیچ انتخاب برنامه استفاده کرد که البته امکان تغییر همزمان برنامه هر دو سمعک نیز وجود خواهد داشت. دستکاری این دو نوع کنترل برای کاربر سمعک بسیار راحت خواهد بود.
2-مکان یابی بهتر و طبیعی شدن صداها: اینکه دو سمعک باهم و همزمان، نوع یکسانی از جهت داری میکروفون را انتخاب می کنند، موجب می شود تا مسئله اعوجاج اختلاف زمانی و شدتی بین دو گوش در اثر عملکرد متفاوت دو سمعک، به کمترین میزان خود برسد و فرد بتواند به خوبی اصوات را مکان یابی کند.
3-درک گفتار واضح تر در مکان های شلوغ: هماهنگ سازی بین دو گوش برای عملکردهایی همچون تراکم و مهار تطابقی نویز، باعث به حداقل رسیدن اعوجاج در زمینه اختلاف سطح شدت بلندی دو گوشی می شود.
4-شنیدن موسیقی با کیفیت بالاتر: در هنگام شنیدن موسیقی، سمعک های دو گوشی مرتبط باهم بهتر می توانند تعیین کنند که آیا آن جزء کاملا یکنواختی که در خروجی سمعک وجود دارد (صدای سوت)، به دلیل تقویت صدای موسیقی است (که در چنین حالتی در خروجی هر دو سمعک پدیدار می شود) و یا اینکه به دلیل نوسان فیدبکی است (که در چنین حالتی، بصورت یک صدای خیلی بلند فقط در خروجی یک سمعک ظاهر می شود). این مقایسه دو سمعک باهم کمک می کند تا از اعوجاج ناشی از عملکرد سیستم حذف فیدبک بر روی صداهای موسیقیایی جلوگیری گردد.

مقالات مرتبط 

راهنمای خرید سمعک اتیکن 

سمعک کراس چیست ؟

خرید سمعک زیمنس 

مزایای استفاده از دو سمعک

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی