سمعک باها چیست؟

سمعک باها (BAHA) یا سمعک استخوانی پیچی بسیاری از معایب سمعک هدایت استخوانی را ندارد. خروجی سمعک های باها نیز مانند سمعک هدایت استخوانی، به صورت ارتعاش مکانیکی است، اما ارتعاشات از طریق پیچ تیتانیومی که به درون ماستوئید فرو برده شده است، به جمجمه انتقال می یابد. از آنجا که این پیچ از جنس تیتانیوم است، بافت های استخوانی که در اطراف این پیچ قرار دارند با این پیچ عجین و یکپارچه می شوند (به آن وصل می شوند). در رایج ترین حالت، سمعک باها بر روی سر فرد قرار می گیرد و این سمعک، دارای میکروفون، تقویت کننده و ارتعاش گری است که همگی آنها به صورت یکجا در کنار هم به صورت یک بسته قرار می گیرند و سپس این بسته بر روی میله ای چفت می شود که به داخل پیچ تیتانیومی پیچ شده است. در سمعک جیبی پر قدرت باها، فقط ارتعاش گر بر روی سر فرد نصب می شود.

چه کسانی کاندید سمعک باها هستند؟

سمعک باها برای کسانی که دچار کم شنوایی از نوع انتقالی هستند مناسب است. هرچقدر میزان افت انتقالی یک بیمار بیشتر باشد احتمال اینکه سمعک باها موثر تر از سمعک های معمولی (با هدایت هوایی) باشد بیشتر می شود. وقتی جزء افت انتقالی بیشتر از 30 دسی بل شود، احتمالا سمعک باها در مقایسه با سمعک های معمولی سطوح حسی بیشتری را فراهم می کند و در نتیجه عملکرد بهتری خواهد داشت. آن دسته از بیمارانی که مستعد عفونت گوش هستند نیز سمعک باها را می پسندند، زیرا این نوع سمعک نیازی به قالب گوش ندارد. مهمترین سودمندی که از سوی این بیماران برای این نوع سمعک گزارش شده است، کاهش میزان عفونت به دنبال استفاده از این نوع سمعک می باشد. تقریبا تمام افرادی که کاندید سمعک هدایت استخوانی و عینکی هستند می توانند کاندید سمعک باها نیز باشند. ولی از  آنجاییکه سطح تماس سمعک باها بیشتر از سمعک هدایت استخوانی است، کاربر این سمعک را خیلی راحت تر استفاده می کند.

مزایای سمعک باها چیست؟

در سمعک باها مسیر مکانیکی مستقیم به سمت جمجمه باعث می شود ارتعاشات به گونه موثرتری و خیلی راحت انتقال یابد، چون که دیگر مسئله تراکم پوست وجود ندارد. در سمعک های مرسوم هدایت استخوانی، پوست و بافت های نرم موجود در زیر پوست، بخش زیادی از حرکت ارتعاشی مبدل را جذب می کنند. به همین علت سمعک باها در مقایسه با حالتی که سمعک بر روی پوست قرار می گیرد، می تواند جمجمه را بیشتر تحریک کند. سمعک باها در مقایسه با سمعک مرسوم هدایت استخوانی، دارای میزان راحتی فیزیکی بسیار بالایی است، کمتر قابل دید است، سطح شدت خروجی بالایی دارد و در نتیجه، عملکرد بهتری دارد. جای شگفتی نیست که بیماران این نوع سمعک را به سمعک های مرسوم هدایت استخوانی ترجیح می دهند.

سمعک باها

معایب سمعک باها چیست؟

به نظر می رسد که وقوع مشکلات مربوط به نفوذ سمعک در پوست سر در حد بسیار کمی است. مشکلاتی که در این زمینه پیش می آید شامل مواردی همچون عفونت و التهاب بافت های اطراف میله کار گذاشته شده و عدم یکپارچه شدن استخوان با میله می باشد. به نظر می رسد که با تولید نسل های جدید تر این نوع سمعک، میزان مشکلات در هر دوی این زمینه ها کاهش یابد. باید درباره این مسئله حیاتی به خود بیمار و یا پرستار بیمار دستور داده شود که به طور منظم و خیلی آرام، پوست سر و میله کار گذاشته شده را تمیز کنند. همچنین ضروری است که بیمار حواسش باشد که به سمعک باها او ضربه ای وارد نشود. در موارد نادری، ضربه فیزیکی در کودکان باعث شده است تا چفت و بست ها در همدیگر قفل شوند. بزرگترین عاملی که کاربرد سمعک باها را در کودکان محدود می کند، این است که ضخامت و ترکیب استخوان برای عمل کاشت کافی نباشد، مگر اینکه کودک به حدود سه سالگی برسد.

مقاله مرتبط : مشاوره خرید سمعک

جراحی کاشت سمعک باها چگونه است؟

جراحی مورد نیاز برای تجویز سمعک باها یک جراحی کوچک و سبک است. این جراحی را می توان تحت بیهوشی موضعی و به صورت سرپایی انجام داد. در بسیاری از کشورها، سمعک باها جایگزین اساسی برای سمعک هدایت استخوانی در بیمارانی شده است که نیاز دائمی به سمعک ارتعاشی استخوانی دارند.

آیا قبل از جراحی کاشت، می توان اثربخشی سمعک باها را آزمود؟

اثر بخشی سمعک باها برای یک بیمار خاص را می توان بدون انجام جراحی کاشت بررسی کرد و آزمود. در یک شیوه، میله آزمایشی به صورت موقت به مبدل باها وصل می شود و بیمار این میله آزمایشی را بین دندان های خود قرار می دهد (لب های او باید بسته باشد تا سمعک سوت نزند). وقتی این میله به صورت دائمی و با جراحی به جمجمه پیچ و وصل گردد، میزان اثر بخشی تحریک به عمل آمده به مراتب بیشتر از حالتی خواهد بود که به صورت موقت و به داندان های فرد وصل شده باشد.

راحت ترین کار، ولی کم اثر بخش ترین حالت، این است که میله بر روی استخوان ماستوئید یا پیشانی قرار داده شود. در این حالت، از یک سربند فلزی راحتی به صورت موقت استفاده می شود تا سمعک باها را بر روی سر نگه دارد. توصیه می شود که بیماران قبل از انجام عمل جراحی، این سمعک را امتحان کنند تا از این مسئله اطمینان حاصل شود که آنان انتظارات واقعی از عملکرد این نوع سمعک دارند.

راه حل موقتی دیگری که وجود دارد این است که از یک بند منعطف نرمی استفاده شود تا سمعک باها را در جای خود نگه دارد. این گزینه برای استفاده طولانی مدت و برای آن دسته از کودکانی مناسب است که سن آنها آنقدر کم است که نمی توان عمل کاشت را بر روی استخوان انجام داد.

با هر کدام از این شیوه های موقت، سمعک باها همان سطحی از تحریک را فراهم می کند که از سوی یک سمعک با ارتعاش گر استخوانی مرسوم فراهم می آید. ولی میزان تحریک آن کمتر از حالتی است که سمعک کاشت می گردد.

مقالات مرتبط 

راهنمای خرید سمعک اتیکن 

سمعک کراس چیست ؟

خرید سمعک زیمنس 

[bookly-form category_id=”9″]

 

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی