سمعک چند برنامه ای

منظور از سمعک های چند برنامه ای چیست؟

اطلاعات فرستاده شده از رایانه به سمعک، در حافظه درونی سمعک ذخیره می شوند. اگر مجموعه ای از اطلاعات بتوانند ویژگی های عملکردی(مثلا بهره، پاسخ فرکانسی، جهت داری میکروفون) مختلفی به سمعک بدهند آن سمعک را سمعک چند حافظه ای یا چند برنامه ای می نامند. هر مجموعه از ویژگی های عملکردی را یک برنامه سمعک می نامند. سپس کاربر یا خود سمعک می تواند بین برنامه های دلخواه تغییر وضعیت دهد. البته نیاز به سمعک های چند برنامه ای در طول سالیان اخیر کم شده است زیرا سمعک های هوشمند امروزی خودشان در شرایط مختلف تصمیمات زیادی می گیرند و متناسب با محیط کار می کنند. اما سوال این است که چرا کاربر سمعک ممکن است نیاز به تغییر برنامه پیدا کند؟ دلیل اول این است که ویژگی های صوتی صداهای وارد شده به سمعک از محیطی به محیط دیگر فرق می کند. برای اینکه شنوایی مطلوبی فراهم آید، سمعک باید ویژگی های تقویتی مختلفی برای هر محیط داشته باشد. البته سمعک های جدید می توانند محیط صوتی را تشخیص دهند و بطور خودکار ویژگی های تقویتی (و بسیاری از عملکردهای سمعک) را تغییر دهند. اگرچه ممکن است خود کاربر بهتر از سمعک خودکار بتواند ویژگی های مطلوب را انتخاب کند. دلیل دومی برای این مسئله که نیاز به برنامه هایی بیشتر از یک برنامه است و نیز برای این مسئله که تغییر خودکار برنامه توسط سمعک، گاهی رضایت بخش نیست وجود دارد. بسته به شرایط محیطی (همچون علاقه به شنیدن گفتار یک گوینده خاص و یا علاقه به گوش دادن به صداهای غیر گفتاری)، گاهی اوقات شنوندگان می خواهند که میزان درک گفتار آنها عالی شود و گاهی اوقات می خواهند که راحتی آنها نیز فراهم آید. برای رسیدن به چنین اهدافی، نیاز است که ویژگی های تقویتی تفاوت کند. یک تغییر خودکار توسط سمعک، هر چقدر هم هوشمند باشد، در هر زمان نمی تواند بفهمد که چه معیارهای شنوایی از سوی کاربر بیشترین اهمیت را دارد. یعنی سمعک نمی تواند چیزی را درباره معیار شنیداری کاربر در تمامی زمان ها بفهمد.


مقاله مرتبط : خرید سمعک هوشمند


سمعک چند برنامه ای چگونه کار می کند ؟

در سمعک چند برنامه ای کاربر با فشردن یک دکمه روی سمعک یا ریموت کنترل، می تواند به برنامه های مختلفی که توسط متخصص شنوایی شناس روی سمعک برنامه ریزی شده است دسترسی پیدا کند. سمعک های چند برنامه ای برای افرادی ارزشمند هستند که دچار کم شنوایی نوسانی هستند همچون بیمارانی که در فاز دوم بیماری منیر هستند. در اینگونه موارد می توان دو برنامه یا تعداد بیشتری از برنامه ها را برای درجات مختلفی از افت شنوایی تنظیم کرد. افراد در صورت تغییر بارز آستانه های شنوایی، خودشان می توانند برنامه سمعک خود را متناسب با میزان شنوایی شان انتخاب کنند.

سمعک چند برنامه برای چه کسانی مفید نیست ؟

سمعک های چند برنامه ای برای تمام افراد استفاده کننده از سمعک سودمند نیستند. بسته به سن کاربر، توانایی های فیزیکی و ذهنی و شکل کم شنوایی فرد گاهی وجود برنامه های متعدد روی سمعک رضایت بخش نبوده و باعث سر در گمی کاربر می شود.

 

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی