سمعک ضد آب چه ویژگی هایی دارد؟

سمعک ها باید در شرایط محیطی ناجور-همچون شرایط بارانی، عرق کردن، جرم گوش، اسپری مو، ژل مو و رطوبت-کار کنند. همگی این شرایط موجب خراب شدن قطعات الکترونیکی سمعک می شوند. آن قطعاتی بیشتر خراب می شوند که در معرض هوا هستند و آنهایی که دارای قسمت های متحرک هستند. این قطعات شامل اتصالات باتری، مبدل ها، ولوم کنترل ها و سوئیچ ها می باشد. چندین نوآوری باعث ضد آب بودن سمعک و آسیب کمتر ناشی از رطوبت می شوند:

  • ساخت آب گریز و ضد آب سمعک از همان ابتدا، برای مثال با پوشاندن سوراخ ورودی میکروفون، از ورود آب به داخل میکروفون جلوگیری می شود یا با درزگیری در همان ابتدا امکان عبور اکسیژن به محفظه مخصوص باتری فراهم می شود ولی در عین حال آب اجازه ورود به محفظه در باتری را ندارد.
  • غشاهای ضد آب مانع از ورود رطوبت (حتی بخار و دم) و جرم گوش به داخل رسیور می شود ولی عبور امواج صوتی را امکان پذیر می کند.
  • پوشش نانویی سمعک، پوشش لاکی که حاوی ذرات نانویی است و سطح را به قدری صاف و هموار می کند که آب به جای اینکه بر روی آن پخش شود، به صورت دانه های آب در می آید و این امر موجب می شود که آب از محل اتصالات و ارتباطات، به داخل سمعک وارد نشود.
  • ولوم کنترل های خودکار، برنامه ریزی الکتریکی به جای کنترل های پیچی و کنترل های لمسی نیز چون تعداد قطعات متحرک سمعک را کاهش می دهند احتمال نفوذ رطوبت به سمعک را نیز می کاهند

 

تله کویل چیست؟

تله کویل یک قطعه درون سمعک است که برای ارتباط تلفنی استفاده می شود. سمعک های مجهز به تله کویل صدای تلفن را بصورت مغناطیسی دریافت می کنند و به گوش کاربر می رسانند. تله کویل متشکل از یک کویل کوچکی از سیم است که وقتی میدان مغناطیسی متناوبی از داخل آن جریان یابد ولتاژی را تولید میکند.

چه کسانی در سمعک خود، نیاز به تله کویل دارند؟

تله کویل برای افرادی لازم است که دچار افت شنوایی شدید یا عمیق هستند. همچنین تله کویل ممکن است برای آن دسته از افرادی کمک کننده باشد که دچار افت شنوایی متوسط هستند و از تلفن استفاده می کنند. افرادی که دچار افت ملایم هستند معمولا می توانند خیلی خوب با تلفن کنار بیایند و برای اینکار نیاز به سمعک نداشته باشند و یا اگر سمعک آنها دارای مدار حذف فیدبک خوبی است، می توانند بصورت صوتی و از طریق سمعک به صدای تلفن گوش دهند.

تله کویل چه مزیتی دارد؟

 معمولا تمامی افرادی که دچار مقادیر مختلفی از افت شنوایی هستند کاهش نویز و اکو در هنگام استفاده از تله کویل را دوست خواهند داشت و از این بابت تله کویل را می پسندند.

تله کویل چه معایبی دارد؟

عیب تله کویل این است که باعث افزایش اندازه سمعک می شود زیرا به فضایی برای تعبیه تله کویل در سمعک نیاز است. اگر برای تله کویل نیاز به وجود یک سوئیچ برنامه نیز باشد، آنگاه عیب دوم آن پدیدار می شود و آن این است که روی صفحه بیرونی سمعک داخل گوشی و یا روی قاب سمعک پشت گوشی شلوغ می شود. این شلوغی باعث می شود کاربر خیلی سخت بتواند کنترل درست را پیدا کند و با آن کار کند.

مقاله مرتبط : مشاوره خرید آنلاین سمعک

آیا همه سمعک ها تله کویل دارند؟

همه سمعک ها تله کویل ندارند ولی تقریبا تمامی سمعک های پر قدرت پشت گوشی و بسیاری دیگر از سمعک های پشت گوشی معمولی و داخل گوشی تله کویل دارند. کاربر سمعک می تواند به جای میکروفون، تقویت حاصل از تله کویل را انتخاب کند. برای اینکار او باید وضعیت سمعک را به حالت T (تله کویل) تغییر دهد. در سمعک های چند برنامه ای می توان با تغییر وضعیت سمعک به برنامه تلفن، تله کویل را انتخاب کرد. وقتی سمعک روی برنامه تله کویل است، برای کاهش نویز موضعی که بوسیله تله کویل سمعک دریافت و تقویت می شود، بهتر است کاربر دست خود را  روی میکروفون سمعک قرار دهد و بدین صورت آن را بپوشاند(البته وقتی که صحبت نمیکند).

مقاله مرتبط : سمعک دیجیتال 

استفاده از تله کویل توصیه می شود یا خیر؟

معایب تله کویل را باید نسبت به مزایای آن سبک و سنگین کرد. معمولا افراد دچار افت شنوایی شدید تا عمیق تله کویل دارند و افراد دچار افت شنوایی ملایم تله کویل ندارند.امکان انتخاب خودکار تله کویل، بویژه در سمعک هایی که بصورت بی سیمی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و این قابلیت را دارند که در هنگام قرار گیری در معرض گوشی تلفن بتوانند به درستی تصمیم بگیرند، باعث شده است تا تله کویل در سمعک ها گنجانده شود، بدون اینکه نیازی به وجود سوئیچ مخصوص تله کویل بر روی سمعک باشد.

 

[bookly-form]

 

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی