.

مشاوره آنلاین خرید سمعک

کم شنوایی چیست؟

کم شنوایی یعنی عدم توانایی شنیدن کامل صداها یا بخشی از صداها در یک یا دو گوش.

چند درصد بزرگسالان به کم شنوایی مبتلا هستند؟

کم شنوایی سومین مشکل مزمن شایع در جهان است. حدود 15 درصد افراد سنین 6 تا 19 سال، 14 درصد افراد سنین 45 تا 64 سال و 30 تا 40 درصد افراد بالای 65 سال به درجاتی از کم شنوایی مبتلا هستند. 650 میلیون نفر در جهان، دچار مشکل شنوایی قابل توجه (کم شنوایی ملایم به بالا) هستند. حدود دو میلیون نفر در جهان دچار کم شنوایی عمیق هستند. در ایران، حدود 3 میلیون نفر دچار مشکل شنوایی هستند که این رقم با پیرتر شدن جمعیت کشور، رو به افزایش است.

چند درصد کودکان به کم شنوایی مبتلا هستند؟

از هر 1000 تولد، 3 تا 5 نوزاد مبتلا به کم شنوایی می باشد. بیش از 90 درصد کودکان کم شنوا، والدین شنوا دارند.

شایع ترین علل کم شنوایی در بزرگسالان چیست؟

کم شنوایی دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها قابل درمان و برگشت پذیر و برخی انواع آن غیر قابل برگشت و دائمی هستند. کم شنوایی حسی عصبی یا به تعبیر عموم کم شنوایی عصبی، شایع ترین نوع کم شنوایی است که با دارو درمانی یا جراحی نیز قابل برگشت نیست. از شایع ترین علل کم شنوایی می توان به افزایش سن(پیرگوشی)، مواجهه با اصوات بلند، آسیب به سر یا گوش، بیماری های گوش از جمله عفونت گوش میانی، مصرف داروهای مسمومیت زای گوش و آسیب های مادرزادی و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

شایع ترین علل کم شنوایی در کودکان چیست؟

شایع ترین علت کم شنوایی مادرزادی در کودکان، عامل ژنتیکی است. از شایع ترین علل کم شنوایی اکتسابی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد: عفونت گوش میانی، مصرف داروهای مسمومیت زای گوش، مننژیت، سرخک، آنسفالیت، آبله مرغان و آنفولانزا.

علائم کم شنوایی چیست؟

اگر در بین موارد زیر، یک یا چند علامت را در زندگی روزمره تجربه کرده اید احتمالا دچار درجاتی از افت شنوایی شده اید:

– شنیدن گفتار و صداهای دیگر با کیفیت خفه مانند

-مشکل در درک کلمات ، به ویژه در حضور سر و صدای پس زمینه یا در میان جمعیت و همهمه

-مشکل در شنیدن حروف بی صدای زبان( مانند س ، ش، ف و …)

-مرتباً از دیگران بخواهید که آهسته تر ، واضح و با صدای بلند صحبت کنند

-نیاز به افزایش صدای تلویزیون یا رادیو دارید

مقاله مرتبط : علائم پیرگوشی را بدانیم 

کم شنوایی چه اثراتی بر سلامتی دارد؟

کم شنوایی تنها یک اختلال در شنیدن ساده نیست و دارای پیامدها و اثرات پنهانی است که در صورت مداخله دیر هنگام و مزمن شدن مشکل، تأثیرات جبران ناپذیری بر توانایی ذهن و مغز به جا می گذارد.متأسفانه افراد مبتلا به کم شنوایی بطور متوسط 7 سال دیرتر برای دریافت سمعک مراجعه می کنند و خبر بدتر اینکه بیش از 80 درصد افراد کم شنوا از سمعک استفاده نمی کنند. تأثیرات احتمالی کاهش شنوایی بر روی سلامتی می تواند شامل سردرد ، تنش عضلانی، افزایش استرس و فشار خون باشد. برخی مطالعات ارتباط کم شنوایی درمان نشده در بزرگسالان را با افسردگی ، اضطراب، خشم، خستگی ، افزایش خطر افتادن، انزوای اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس و اختلال در حافظه را اثبات کرده اند. کم شنوایی حتی می تواند منجر به پارانویا شود.

اگر علائم کم شنوایی را احساس می کنید  اولین قدم چیست؟

چون کم شنوایی بطور تدریجی رخ می دهد افراد معمولا از وجود آن آگاه نیستند و گاهی تصور می کنند مشکل از دیگران است که آرام یا گنگ صحبت می کنند. در صورتیکه در موقعیت های مختلف حداقل چند مورد از نشانه های ذکر شده در بالا را تجربه کرده اید، به احتمال زیاد دچار درجاتی از افت شنوایی شده اید و ممکن است کاندید استفاده از سمعک باشید. هدف اصلی تجویز سمعک، درک گفتار است. در صورت مشاهده اولین علائم کم شنوایی، قدم اول مراجعه به یک کلینیک شنوایی سنجی برای معاینه گوش و ارزیابی شنوایی می باشد. تنها یک ارزیابی شنوایی جامع توسط متخصص شنوایی می‌تواند به تأیید وجود کم شنوایی در شما کمک کند.

مراحل دریافت سمعک چگونه است؟

همانند بسیاری از بیماری های پزشکی ، روند حل کاهش شنوایی می تواند طولانی باشد. کاهش شنوایی نیاز به تشخیص مناسب دارد که با انجام یک سری آزمایشات ، انتخاب سمعک مناسب و اطمینان از تنظیم صحیح سمعک انجام می شود. سمعک یک پروتز معمولی نیست که از هر فروشگاه عرضه کننده ای خریداری و بلافاصله پس از خرید قابل استفاده باشد. تنظیم سمعک یکی از مهمترین مراحل کار است که باید توسط متخصص شنوایی آموزش دیده و با تجربه صورت گیرد در غیر اینصورت سمعک کارایی کافی را برای فرد نخواهد داشت. جلسه تهیه سمعک، که می تواند بین یک تا دو ساعت طول بکشد ، اغلب شامل چهار مرحله است:

1-ارزیابی نیاز به سمعک: ابتدا شنوایی شناس، میزان شنوایی و نیاز شما به سمعک را ارزیابی می کند. او آهسته ترین صدایی را که می توانید در فرکانس های مختلف بشنوید ثبت می کند و بررسی می کند که چه سطح صدا برای شما بلند و ناراحت کننده است. همچنین سلامت پرده گوش و گوش میانی بررسی می شود. این آزمایش تعیین می کند که سمعک شما به چه مقدار تقویت و قدرت نیاز دارد. شنوایی شناس همچنین ممکن است در مورد تأثیر کم شنوایی در زندگی روزمره شما ، زمانی که برای اولین بار متوجه علائم شده اید و اینکه وزوز گوش را تجربه می کنید یا نه ، سوال کند. پس از ارزیابی شنوایی ، شنوایی شناس باید از شدت و ویژگی های کاهش شنوایی شما درک خوبی داشته باشد.

قیمت سمعک

2-انتخاب سمعک و قالب گیری از گوش: سمعک ها انواع مختلفی دارند و شنوایی شناس به شما اجازه می دهد مدل های مختلف را ببینید و لمس کنید. شنوایی شناس شما همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید کدام سمعک برای سبک زندگی و بودجه شما مناسب است.  می توانید در مورد سبک ها و فناوری های موجود بپرسید و انتظارات و اولویت های ترجیحی تان را به متخصص شنوایی خود بگویید. سبک تقریباً نامرئی یا طرحی روشن و جسورانه را ترجیح می دهید؟ آیا دوست دارید دستگاه شما اتوماتیک باشد یا ترجیح می دهید کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشید؟ آیا نگران توانایی خود در قرار دادن و برداشتن سمعک نیستید؟ از آنجا که سمعک ها می توانند ارزش قابل توجهی به زندگی شما اضافه کنند ، مطمئن شوید که وسیله ای را انتخاب کرده اید که با استفاده از آن هر روز احساس راحتی خواهید داشت. بعد از اینکه مشخص شد کدام سمعک با شرایط شما متناسب است ، شنوایی شناس ممکن است از گوش شما قالبگیری اولیه کند. هر دو سمعک های سفارشی  داخل گوشی و سمعک های پشت گوشی به قالب گیری نیاز دارند.

3-تنظیم سمعک و آموزش استفاده: در مرحله بعد ، متخصص شنوایی باید سمعک های شما را سفارش دهد. در نتیجه ، به احتمال زیاد در همان روز اولین ملاقات، سمعک خود را دریافت نخواهید کرد. بعد از رسیدن سمعک به دفتر شنوایی سنجی ، شنوایی شناس سمعک شما را به کامپیوتر متصل کرده و متناسب با نیازهای شما برنامه ریزی و تنظیم می کند و شما سمعک را روی گوش خود تست می کنید. اگر سمعک های جدید شما صدای ناراحت کننده یا غیر عادی داشت ، حتماً این را به شنوایی شناس خود بگویید. بیشتر اوقات ، متخصص شنوایی، می تواند با دستکاری تنظیمات سمعک به سرعت این مشکلات را برطرف کند. بخاطر داشته باشید که ممکن است چند قرار ملاقات طول بکشد تا سمعک شما در همه موقعیت های شنیداری درست کار کند. اگر در مورد نحوه استفاده و مراقبت از سمعک های خود سوالی داشتید ، از تماس با شنوایی شناس خود واهمه نداشته باشید. همچنین باید نحوه تعویض باتری ها و تمیز کردن سمعک ها را یاد بگیرید.

4-استفاده از سمعک در زندگی روزانه و خوگیری به سمعک: قرار دادن سمعک برای اولین بار می تواند یک تجربه احساسی و خاطره انگیز باشد. ممکن است از توانایی شنیدن خود و چیزهایی که می توانید بشنوید تعجب کند. قدم بزنید و به صدای پرندگان ، صدای همهمه ماشین ها و خنده بچه هایی که در پارک بازی می کنند گوش دهید. به یک گروه کر محلی یا کنسرت سمفونی بروید و تلویزیون را با صدای معمولی و بدون استفاده از زیرنویس تماشا کنید. یک شب بازی را با عزیزان خود برگزار کنید و از گوش دادن به مکالمات به راحتی لذت ببرید. امکانات بی پایان است!

مقاله مرتبط : قیمت سمعک چند است ؟

چگونه سمعک مناسب خود را انتخاب کنیم؟

اولین قدم برای انتخاب سمعک، ارزیابی نیازهای شما و فهمیدن آنچه شما از تجربه با سمعک انتظار دارید است. یک جلسه مشاوره مفصل و تخصصی، می تواند به شما فرصتی بدهد تا نظرات خود را در مورد شرایط مد نظرتان بیان کنید. عوامل مختلفی می توانند در انتخاب سمعک شما تأثیر بگذارند ، از جمله:

-میزان کم شنوایی: شدت کاهش شنوایی شما تعیین می کند که چه گزینه هایی در دسترس شما هستند ، بنابراین حتماً در مورد نتایج شنوایی سنجی تان با متخصص شنوایی خود صحبت کنید. به عنوان مثال ، افرادی که کم شنوایی عمیق دارند ممکن است با مدلهای خاصی که برای کم شنوایی خفیف یا متوسط طراحی شده اند سازگار نباشند. متخصص شنوایی شما توضیح خواهد داد که چه مدل هایی بهترین نتیجه را به شما می دهند.

-اولویت و ترجیحات شما: اگر نوع خاصی از سمعک را ترجیح می دهید ، می توانید این موضوع را با شنوایی شناس خود در میان بگذارید و گزینه های ممکن را بررسی کنید. همانطور که در بالا ذکر شد ، همه با هر نوع سمعکی سازگار نیستند ، اما شکل سمعک مورد نظر شما ممکن است در لیست گزینه های شما باشد. مطمئن شوید سمعک خاصی در ذهن دارید یا خیر.

-سبک زندگی: اگر سبک زندگی فعال و اجتماعی دارید ، ممکن است خواستار سمعکی باشید که بتواند با شما همگام باشد. از طرف دیگر ، کسانی که به لوازم جانبی و ویژگی های اضافی نیاز ندارند ممکن است سمعک ساده تری را انتخاب کنند. حتماً سبک زندگی ، انتظارات و نیازهای خود را برای انتخاب سمعک جدیدتان مطرح کنید.

-تجربه قبلی استفاده از سمعک: اگر قبلاً از سمعک استفاده کرده اید ، ممکن است نظرات جدی در مورد آنچه از دستگاه جدید خود می خواهید داشته باشید. ویژگی های اضافه شده ، صدای بهتر یا شکل / طرح جدید ممکن است در لیست خواسته های شما باشد. با شنوایی شناس خود در مورد تجربه قبلی استفاده از سمعک و چگونگی بهبود کیفیت شنوایی خود صحبت کنید.

هنگامی که شنوایی شناس شما اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد ، می تواند لیستی از سمعک هایی را که ممکن است برای شما مفید باشند ، معرفی کند. این پیشنهادات، متناسب با نیازها و تجربیات شما خواهد بود با این امید که گزینه ای انتخاب شود که بتوانید نسبت به آن احساس اشتیاق و علاقه کنید.

بهترین برندهای سمعک کدامند؟

اگر مقایسه برندهای مختلف سمعک های موجود در بازار برایتان دشوار است باید بگوییم شما تنها نیستید و خیلی از افراد در این زمینه دچار سر درگمی می شوند. ما در کلینیک آوانا، با برندهای برجسته دنیا که اکثرا در کشور ایران نمایندگی فروش دارند کار می کنیم. متخصصین ما به شما کمک می کنند بهترین سمعک را متناسب با سبک زندگی ، بودجه و کم شنوایی خود پیدا کنید. انتخاب مارک یا مدل سمعک لزوما گیج کننده نیست، یک مشاور شنوایی می تواند به شما کمک کند و گزینه های مختلف را با توجه به نیاز و بودجه شما پیشنهاد دهد . در حال حاضر 9 برند بزرگ سمعک و بیش از 1000 دستگاه در بازار وجود دارد. خوب آنها چیستند؟ ما لیست کاملی از تولیدکنندگان سمعک و آخرین مدل آنها را برای انتخاب بهترین سمعک آماده کرده ایم. بهترین برندها عبارتند از:

مقاله مرتبط : بهترین برند سمعک چیست ؟ 

آموزش استفاده از سمعک، چه مواردی را شامل می شود؟

آموزش بیمار در خصوص نحوه داخل گوش گذاشتن سمعک، خاموش و روشن کردن آن، کار با ولوم کنترل آن، کار با دیگر کنترل های موجود بر روی آن، برداشتن سمعک از گوش و تعویض باتری آن جزء بخش های ضروری آموزش بیمار می باشد. تا زمانیکه این مهارت ها (توسط کاربر سمعک یا فرد همراه) یاد گرفته نشود استفاده از سمعک ممکن نخواهد بود. انتظار می رود که مدت زمان لازم برای این نوع آموزش ها در افراد بالای 80 سال مقداری طولانی تر باشد. فنونی که برای آموزش این مهارت ها بکار گرفته می شود برای هر نوع سمعکی فرق می کند. اگر بیمار آموزش های ارائه شده در جلسه اول را یاد نگرفته باشد، دوباره از همان فنون استفاده می شود و آموزش مجدد به بیمار ارائه می گردد. همچنین کاربران سمعک باید بدانند که باتری تا چه حد عمر می کند. بعضی افراد باید از دستگاه تست باتری استفاده کنند. اگر فرد به سمعک خود خیلی وابسته است، باید باتری اضافه همراه خود داشته باشد بویژه در مواقعی که عمر باتری سمعک رو به انتهاست. یک راه ساده ای که کاربران تجربه دار سمعک می توانند انجام دهند، این است که برچسب باتری را در تقویم بر روی روزی بچسبانند که موعد باتری تازه است. همچنین اگر کاربر سمعک کودک است باید به مسئله ایمنی در ارتباط با بلعیدن باتری نیز پرداخته شود.

عادت کردن به سمعک چقدر طول می کشد؟

وقتی افراد برای اولین بار سمعک می زنند، آنها هجمه زیادی از صداها را، که معمولا در نواحی فرکانس بالا است، دریافت می کنند و این در حالی است که آنها به شنیدن این صداها عادت ندارند. اگر کاربران سمعک از همان اوایل، به تدریج شنیدن این صداها را تجربه کنند و ابتدا در جاهای آرام از سمعک استفاده کنند و در هر روز به مدت کوتاهی از آن استفاده کنند، بسیاری از افراد به آسانی می توانند از این مرحله گذر کرده و از سمعک خود به راحتی استفاده کنند.

برندهای معتبر و معروف سمعک

چرا استفاده تدریجی از سمعک توصیه می شود؟

1-این امر باعث می شود فرد تشویق شود تا بهترین نتیجه را کسب کند. سپس وقتی افراد کم کم به صدای سمعک خود و کیفیت صدای جدید آن عادت می کنند، به سمعک خودشان اعتماد می کنند و نیز اینکه در ارتباطات موفق ظاهر می شوند و اعتماد به نفسشان افزایش می یابد. در واقع اغلب افراد نمی دانند که سمعک در کدام شرایط می تواند بسیار موثر باشد و به همین خاطر، متخصص شنوایی باید آنها را در این زمینه راهنمایی کند. در واقع احتمال دارد که آنها سمعک را در جایی بزنند که بیشترین مشکل را در آنجا دارند (یعنی مکان های شلوغ و پر سر و صدا که نویز پس زمینه زیاد است) و این جایی است که سمعک ها پایین ترین میزان کارایی را دارند.

2-دومین دلیل برای اینکه بیماران باید به تدریج تجربه شنیداری را کسب کنند، این است که اگر بیمار طبق یک برنامه شنیداری خاص عمل کند، ممکن است از نظر روانی تأثیر خوب و مثبتی روی نگرش او در زمینه استفاده از سمعک بگذارد. خود استفاده از سمعک باعث می شود کاربر به این نتیجه برسد که سمعک چیز ارزشمندی است. سپس همین عقیده باعث می شود تا آنها تشویق شوند و از سمعک بیشتر استفاده کنند. استفاده تدریجی به افراد کمک می کند که در مرحله تطابق یافتن با سمعک پیروز شوند و حداکثر میزان سودمندی از سمعک عاید آنان شود.

3- عادت کردن تدریجی به سمعک باعث تقویت این دیدگاه در نزد کاربر می شود که شرایط شنیداری مختلف، متفاوت هستند و عملکرد سمعک در برخی موقعیت ها بهتر از مکان های دیگر است.

4-وقتی فرد اولین بار قالب گوش و پوسته سمعک را می زند، آنها می توانند موجب ناراحتی و خارش گوش فرد شود، حتی اگر به خوبی و راحتی درون گوش او قرار بگیرند همانند کفش نو یا دندان مصنوعی نو. افزایش تدریجی مدت استفاده از سمعک باعث می شود تا گوش نیز به قالب یا پوسته سمعک عادت کند.

نکاتی درباره عادت کردن به سمعک که کاربران باید بدانند کدامند؟

قبل از اینکه کاربران تازه کار سمعک، سمعک خود را بزنند، باید بدانند که آنها صداهای پس زمینه ای را خواهند شنید که چندین سال آنها را نشنیده اند. افرادی که شنوایی طبیعی دارند نیز این صداها را می شنوند ولی یاد گرفته اند که وقتی این صداها هیچ معنی و مفهومی نداشته باشند، آنها را نادیده بگیرند مانند صدای پنکه یا موتور یخچال که همیشه بی معنی هستند. متخصص شنوایی باید کاربر را از این لحاظ توجیه کند که به اندکی زمان نیاز است تا فرد به شنیدن این صداهای زمینه و نادیده گرفتن آنها عادت کند. افراد باید بدانند ممکن است ماه ها طول بکشد تا آنها به صدای سمعک خود عادت کنند و از شنیدن آن نهایت سودمندی را ببرند. برای اینکه یک چنین امری اتفاق بیفتد، نیاز به این است که مسیرهای عصبی جدیدی شکل بگیرند و این فرایند را سیم کشی دوباره مغز یا عادت پذیری می نامند. دانستن این موضوع به افراد کمک می کنند که از عملکرد پایین سمعک در روزهای اول استفاده از آن، کمتر نا امید شوند.

پس از مرحله عادت پذیری، آیا سمعک مانند شنوایی طبیعی خواهد بود؟

حتی بعد از اینکه فرد کاملا با صدای سمعک تطبیق پیدا کرد، تجربه شنیداری با سمعک ممکن است بخشی از انتظارات بیمار را برآورده کند نه تمام آن را. باید به این نکته اشاره کرد که سمعک شنوایی طبیعی را باز نمی گرداند زیرا کاهش عملکرد سیستم مرکزی شنوایی (عصب شنوایی، سطوح بالاتر در ساقه مغز و قشر مغز) در بسیاری از بیماران بخصوص سالمندان و نیز اختلالات حلزون به دلیل کم شنوایی، باعث می شود تا کیفیت صدا با سمعک برای فرد ضعیف تر از حد انتظار او شود و درک گفتار او کمی پایین تر از حدی باشد که انتظار آن را داشت. بدون آگاهی به این اطلاعات، کاربر ممکن است انتظار آن را داشته باشد که خیلی خوب و مثل دوران قبل از افت شنوایی و دوران جوانی بشنود. بنابراین باید به کاربر توصیه و تأکید کرد که او در زمینه درک گفتار در شرایط شنیداری دشوار(مانند محیط های شلوغ)، سخت تر از افراد با شنوایی طبیعی خواهد شنید. البته در حالتی که سمعک نداشته باشد، کیفیت صدا و درک گفتار بسیار بدتر خواهد بود و باعث خستگی فرد می شود. در چنین شرایطی، تلاش هدفمند برای درک گفتار و استفاده بیشتر از بینایی برای لب خوانی و ردیابی حرکات چهره و بدن، استراتژی مفید و کمک کننده ای می باشد.

چه چیزهایی باید درباره نگهداری از سمعک بدانید؟

کاربر سمعک باید بداند چگونه از سمعک خود مراقبت کند.

نکاتی که برای نگهداری از سمعک باید انجام دهید:

-آن را با دستمال تمیز کنید و گاهی اوقات با اسفنجی که اندکی نم دارد تمیز کنید

– هر از گاهی قالب سمعک پشت گوشی را از سمعک جدا کنید و قالب را با آب گرم و صابون بشویید. ممکن است تیوب قالب یک روز طول بکشد تا خشک شود، مگر اینکه شما با پمپ دستی، هوا را به داخل آن بدمید تا خشک شود. پس از اطمینان از خشک شدن قالب، آن را دوباره به سمعک وصل کنید

-هر وقت بر روی نوک آن جرم وجود دارد، با استفاده از فرچه، میله باریک، گیره مخصوص و یا با استفاده از ابزار مخصوص تعویض محافظ جرم، جرم را از نوک آن بر دارید و تمیز کنید.

-سمعک را در طول شب در قاب مخصوص یا در محفظه دیگری قرار دهید

-اگر قصد دارید از سمعک تان بیشتر از یک روز استفاده نکنید، باتری را از داخل آن در بیاورید.

 نکاتی که برای نگهداری از سمعک نباید انجام دهید:

-آن را نشویید

-در هنگام استحمام یا شنا کردن درون استخر از سمعک استفاده نکنید، اما اگر چنین مسئله ای بطور اتفاقی رخ داد سمعک را با شعله اجاق یا مایکرو ویو خشک نکنید( البته بعضی سمعک ها ضد آب هستند و فرد می تواند هنگام دوش گرفتن آنها را بزند)

-هیچ چیزی را بیشتر از 3 میلی متر داخل سوراخ نوک سمعک فرو نکنید

-اسپری مو به آن نزنید

-آن را داخل ماشین و زیر نور آفتاب نگذارید

شما عزیزان می توانید هر گونه سوالی در مورد سمعک ها دارید در زیر همین صفحه بپرسید تا توسط پزشکان کلینیک آوانا توضیح داده شود .