شنیدن (hearing) و گوش کردن (listening) چه تفاوتی باهم دارند؟

 

اگرچه واژه های hearing  و listening  اغلب به جای هم به کار می روند اما این دو واژه مفاهیم متفاوتی را منتقل می کنند.

مشکل عدم توانایی درک گفتار در نویز با بلند کردن صدا حل نمی شود و لازم است که اطلاعات صوتی به صورت طبیعی به وسیله سمعکی هوشمند پردازش شده و در اختیار مغز قرار می گیرد.

عملا 99% افراد می توانند با سمعک، کاشت حلزون ،کاشت ساقه مغز و … شنیدن را تجربه می کنند، اما متاسفانه بزرگترین مشکل این افراد در hearing نیست، بلکه listening است.

مشکل listening  به دلیل افزایش سن، کاهش سرعت پردازش اطلاعات شنیداری، اختلال در حافظه شنیداری و توجه و سایر فاکتورها ایجاد می شود.

در واقع hearing به معنای دریافت اصوات و listening به معنای درک و حس کردن اصوات است. رایج ترین شکایت افراد مبتلا به کم شنوایی، اختلال درک گفتار در نویز و محیط های شلوغ است.

استفاده از سمعک های پیشرفته و چند کاناله به کاهش مشکل listening کمک می کند چون طراحی پلتفرم آن ها طوری است که به شکل دقیقی چندین منبع نویز و گفتار راحتی در موقعیت های سخت شنیداری مدیریت می کنند و کار را برای پردازش مغز آسان می کنند بدین ترتیب افراد دچار کم شنوایی تلاش شنیداری کمتری برای درک گفتار انجام می دهند و توانایی درک گفتار آن ها افزایش چشمگیری پیدا می کند.

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی