تاثیر سبک زندگی در کاهش وزوز گوش

بسیاری از بیماران مبتلا به وزوز این تجربه را دارند که گاهی صدای وزوز گوش خود را بلندتر می شنوند. مهمترین عواملی که می توانند بلندی وزوز را افزایش دهند به ترتیب شامل این موارد هستند: خستگی، استرس، مواجهه با نویز یا سر و صدای بلند، سرما خوردگی و سینوزیت ، حرکت فک یا فشردن دندان ها، آسیب به سر وگردن، بعد از مصرف برخی مواد غذایی، الکل، کافئین و برخی داروها. در بسیاری از موارد توصیه های یک متخصص یا مشاور در مورد اصلاح و تغییر سبک زندگی به کاهش بلندی وزوز یا حذف آن کمک می کند.

استرس و خستگی در کاهش وزوز گوش

مسلما باید تا حد امکان از استرس، خستگی مفرط و قرار گرفتن در برابر سر و صدای زیاد پرهیز کرد. مصرف مقادیر کم آسپرین، الکل، کافئین، استامینوفن یا ایبوپروفن معمولا مشکل ساز نیست ولی مقادیر بالای آنها می توانند تأثیرات منفی روی بلندی وزوز داشته باشند. گاهی ارائه توصیه ها برای اصلاح سبک زندگی به تنهایی کافی نیست و ارجاع فرد جهت ارزیابی های فیزیکی یا روانپزشکی، مشاوره روانشناسی، راهکارهای صدا درمانی و سایر خدمات لازم باید انجام شود.

بطور کلی پیشنهادات زیر می تواند در گروهی از بیماران دچار وزوز مفید واقع شود:

ورزش کردن و کاهش وزوز گوش

برخی افراد به دلیل آنکه ورزش، بلندی وزوزشان را افزایش می دهد، سطح فعالیت فیزیکی خود را کاهش می دهند. از آنجا که فواید ورزش منظم (شامل کاستن از استرس، ارتقای سلامت قلبی عروقی، تون عضلات، خلق و خو و الگوهای خواب) به افزایش موقتی وزوز می چربد، توصیه می شود هر زمان که ممکن است افراد در فعالیت های ورزشی مشارکت کنند.

مقاله مرتبط : بهترین برند سمعک چیست ؟

قرارگیری در معرض صدا

 بیش از 50% افراد دچار وزوز اظهار می دارند که قرار گرفتن در معرض سر و صدا، بلندی وزوزشان را افزایش می دهد. باید افراد را تشویق و توصیه اکید کرد برای محافظت از مضرات سر و صداهایی نظیر شلیک تفنگ، ماشین های چمن زن، اره برقی، ماشین آلات سنگین و موسیقی بلند از محافظ شنوایی یا قالب ضد صوت استفاده کنند، زیرا کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، توانایی های ارتباطی بیمار را تحلیل برده و ممکن است افزایش ماندگاری در وزوز گوش آنها ایجاد کند.

سر کار رفتن 

اکثر بیماران می گویند وزوزشان، هنگامیکه سرگرم کاری هستند کمتر آزاردهنده است. حتی اگر بیماران، بازنشسته یا به لحاظ جسمی و ذهنی از کار افتاده باشند، لازم است وقتشان را صرف فعالیت های لذت بخش و همراه با درآمد بکنند نظیر کار داوطلبانه یا هر نوع سرگرمی. در اینصورت وقت کمتری برای تمرکز کردن بر وزوز یا کلنجار رفتن با آن دارند. اگر بیمار توانایی انجام کار دارد، باید برای استخدام شدن یا ادامه کار قبلی اش تشویق شود. شاغل بودن می تواند احساس هدفمند بودن زندگی را در افراد ایجاد کند و بر اعتماد به نفس، خوش بینی و ثبات مالی افراد بیفزاید. بیمارانی که کار نمی کنند ( و از ماه ها یا سال ها قبل شاغل نبوده اند)، کسانی که از بسیاری از فعالیت های اجتماعی خارج شده اند و آنها که ادعا می کنند بر اثر وزوز یا ترس از صدا از کار افتاده شده اند شانس بهبودی زیادی ندارند مگر آنکه بتوانند الگوهای مخرب فکر و رفتار خود را تغییر دهند.

مقاله مرتبط : بهترین زمان دریافت سمعک برای کودک

کم شنوایی

کم شنوایی

تاثیر روابط شخصی و معاشرت

 برخی روابط شخصی به دلیل وزوز یا حساسیت به صدا، لطمه می بیند. بعضی بیمارن معاشرت خود را کم می کنند زیرا در محیط های شلوغ و پر سر و صدا احساس ناراحتی می کنند یا مطمئن نیستند اگر در چنین شرایطی قرار گیرند چه احساسی را تجربه خواهند کرد. بیماران باید تشویق شوند تا شغل خود را حفظ کنند و تا جایی که امکان دارد در فعالیت های اجتماعی مشارکت نمایند. بیمارانی که روابط اجتماعی و خانوادگی سازنده دارند، معمولا در کنار آمدن با مسائل طبی مزمن موفق تر هستند. در یک تحقیق علمی ثابت شد که بیمارانی که خواستار حمایت اجتماعی و تقابل مثبت با همسرانشان هستند، در مقایسه با کسانی که روابط شخصی سازنده را تجربه نکرده اند، کمتر به اختلال کارکرد ناشی از وزوز گوش دچار می شوند.

مشاوره و وزوز گوش

مشاوره می تواند شامل شناخت درمانی، آرامش درمانی، بیوفیدبک، هیپنوتیزم و تکنیک های کاهش استرس باشد. برخی بیماران از جلسات روان درمانی برای کاستن از بی خوابی، اضطراب، افسردگی یا تمایلات وسواسی-جبری بهره می جویند. در مواردی که بی خوابی شدید و پایدار است باید بیماران را برای ارزیابی و درمان به کلینیک های تخصصی خواب ارجاع داد. در صورت لزوم باید بیماران به متخصصینی که در زمینه کاستن از استرس یا درمان اضطراب فعالیت می کنند مراجعه کنند. به دلیل مشترک بودن بسیاری از مشخصات و سیستم های وزوز مزمن با درد مزمن، راهکارهای درمان درد نیز می توانند در برخی بیماران وزوز گوش موثر باشد.

مقاله مرتبط : مشاوره آنلاین خرید سمعک