بیش از 200 سال است که از داروهای گیاهی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. در مواردی که درمان های مرسوم پزشکی جواب نمی دهند، ترکیب گیاهان چینی، میوه های خاص، ریشه گیاهان و روغن دانه ها در درمان بسیاری از بیماری ها موثر بوده اند. چیزی که بسیاری از این درمان های گیاهی ندارند تحقیقات علمی دو سوکور قوی است که استفاده از این درمان های غیر متعارف را قانونی کند. با این حال برای فردی که از یک بیماری رنج می برد و انواع درمان ها با شکست مواجه شده اند، شاید گزارش های حسی مبنی بر موثر بودن این درمان ها، برای توجیه این شیوه ها به عنوان یک درمان جایگزین یا مکمل، کافی باشد. استفاده متعادل از داروهای گیاهی به همراه تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل ها باهم می توانند به وزوز گوش کمک کنند. بسیاری از مبتلایان وزوز معتقدند داروهای گیاهی خیلی بیشتر از داروهای کلاسیک و روتین پزشکی، به سالم تر بودنشان کمک می کند اما مهم است بدانیم درمان های گیاهی یک درمان اثبات شده و تأیید شده برای درمان وزوز گوش نیستند ولی یک راه حل ساده برای کاهش علائم آزاردهنده وزوز هستند. در بسیاری از افراد، استفاده همزمان داروهای گیاهی، داروهای پزشکی لازم، صدا درمانی و مشاوره تخصصی وزوز گوش به سلامت کلی گوش و کاهش علامت وزوز کمک کرده است.

در زیر به چند نمونه از داروهای گیاهی پیشنهادی برای وزوز گوش اشاره می شود:

-جینکو بیلوبا: جینکو قدیمی ترین درخت روی کره زمین است. برگ های این درخت از قدیم توسط چینی ها برای درمان آسم و برونشیت استفاده می شده است. زمانی برخی معتقد بودند جینکو یک قدرت جادویی دارد. امروزه بسیاری معتقدند این گیاه دارویی وجهه قانونی در پزشکی دارد. برخی تحقیقات نشان داده اند جینکو بیلوبا خاصیت آنتی اکسیدان و پاک کننده از رادیکال های آزاد، ضد هپاتیک و ضد ترومبولیت دارد. دو عنصر اصلی این گیاه، فلاوونوئید و ترپنوئید می باشند که این اجزا مانع فعالیت فاکتور فعال سازی پلاکت می شوند. این اجزا گردش خون را در سراسر بدن تسهیل می کنند. مطالعات بسیاری در مورد اثربخشی آن در انواع بیماری ها دیده شده است. مطالعات متعدد، اثربخشی آن را در گلودرد متناوب، نارسایی مغزی و وزوز گوش نشان داده اند. جینکوبیلوبا توانایی تنظیم جریان خون و رفع احتقان در ناحیه گوش را دارد و از این جهت ممکن است در کاهش وزوز گوش موثر باشد. نتایج مطالعات مختلف در مورد اثربخشی این گیاه روی وزوز گوش ضد و نقیض است. برخی افراد ادعا می کنند مصرف این دارو تأثیری در علائم آنها نداشته است در حالیکه برخی آن را موثر می دانند.
این داروی گیاهی به شکل کپسول یا مایع استفاده می شود. عوارض جانبی خاصی ندارد و عوارض جزئی دیده شده تفاوت معناداری با گروه پلاسبو نداشته است ولی حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. این دارو ممکن است باعث افزایش خطر خون دماغ شود بنابراین برای افرادی که داروی رقیق کننده خون مصرف می کنند توصیه نمی شود. پزشک قبل از تجویز جینکوبیلوبا باید یک تاریخچه گیری و بررسی کامل انجام دهد و در افرادی که هپارین یا کومادین مصرف می کنند احتمال خونریزی را درنظر بگیرد. اثرات جینکو ممکن است طی چند هفته مصرف مشاهده شود ولی معمولا طی 4-3 ماه مصرف، اثرات قابل توجه خود را نشان می دهد. برخی مطالعات استفاده همزمان جینکوبیلوبا و لیزردرمانی را در وزوز گوش توصیه می کنند. مصرف جینکو ممکن است در کاهش وزوز همه مبتلایان وزوز موثر نباشد ولی چون ارزان است و عوارض جانبی قابل توجهی ندارد، دوره های درمانی با این دارو معمولا تجویز می گردد.

مقاله مرتبط : چگونه تغییر سبک زندگی می تواند باعث کاهش شدت وزوز گوش شود؟

-کوهوش سیاه: کوهوش سیاه از ریشه یک گیاه جنگلی در امریکای شمالی بدست می آید و نام خود را از ساقه زیرزمینی ریشه مانند گیاه که سیاه و خشن است گرفته است. این گیاه سابقه گسترده ای در استفاده توسط بومیان امریکایی دارد. همچنین گیاه پزشکان معاصر از آن به عنوان داروی ضد اسپاسم، مسکن درد، رفع کننده درد عضلانی و درد قاعدگی توصیه می کنند. کوهوش سیاه به دلیل اثرات آرامبخش و ضد التهابی که دارد برای درمان اضطراب و نگرانی ناشی از وزوز گوش استفاده می شود. برخی بیماران بهبود وزوز پس از مصرف این گیاه را گزارش کرده اند. به نظر می رسد اثربخشی آن ناشی از مشتقات شیمیایی باشد که برخی اثرات استروژن را تقلید می کند. در تحقیقات مشخص شده است که این گیاه حاوی گلیکوزید استئین است که یک مشتق استروئیدی است و در کاهش فشار خون در حیوانات موثر بوده است. این گیاه جریان خون مغزی را بهبود می دهد. به نظر می رسد این گیاه با دو مکانیسم احتمالی روی وزوز گوش اثر بگذارد: 1-یک رقیق کننده خون طبیعی مانند گیاه جینکوبیلوبا است و گردش خون اطراف گوش را بهبود می دهد 2-اثر آرامبخشی دارد و به کاهش اضطراب و استرس که عامل تشدید کننده وزوز است کمک می کند.
مصرف این گیاه در بارداری ممنوع است. تهوع، سرگیجه و استفراغ از عوارض احتمالی مصرف بیش از حد آن است.

نقش طب سنتی و داروهای گیاهی درمان وزوز گوش

-مولئین(گل ماهور یا خرگوشک): گیاه مولئین در همه جا وجود دارد و دارای تاریخچه طولانی در استفاده است. در ابتدا شهرت این گیاه برای درمان بیماری های تنفسی بود. پزشکان هندی و انگلیسی از آن در درمان سرفه، کاهش سوزش سینه، گوش درد و وزوز گوش استفاده می کردند. مطالعات کمی در مورد نقش مولئین در درمان وزوز گوش انجام شده است. با اینحال برخی از گیاه پزشکان معتقدند این گیاه در درمان وزوز گوش موثر است. به نظر می رسد مولئین یک اثر دیورتیک خفیف دارد و التهاب را کاهش می دهد. هیچ گزارشی مبنی بر اثرات منفی آن وجود ندارد جز تحریک خفیف پوستی هنگام تماس گیاه زنده با بدن.

نقش طب سنتی و داروهای گیاهی درمان وزوز گوش

-کورنوس: این گیاه در مناطق مختلف چین رشد می کند. زمانی که قرمز می شود چرب، ضخیم، نرم و بدون دانه است. گیاه کورنوس برای درمان تکرر ادرار، درد پشت، ضعف و سرگیجه، تعرق بیش از حد، خونریزی بیش از حد قاعدگی و وزوز گوش استفاده می شود. در گذشته به عنوان جایگزینی برای کوئینین استفاده می شد. به نظر می رسد استفاده از کورنوس به تنهایی علائم وزوز را بهبود نمی دهد بلکه وقتی موثر است که همراه با چند گیاه چینی با هم استفاده می شود.

مقاله مرتبط : وزوز گوش

-برگ زالزالک: این گیاه تصفیه کننده خون است
-زنجبیل
-بابونه
-سیر
-کنجد: به درمان سرگیجه، مشکلات بینایی و وزوز گوش کمک می کند
-زردچوبه
-رزماری: به دلیل تأثیر مثبت بر عروق خونی، در درمان فشار خون بالا موثر است. باعث بهبود عملکرد گوش میانی می شود. گاهی وزوز به دلیل فشار خون بالا ایجاد می شود از این جهت رزماری می تواند به درمان وزوز گوش کمک کند.
-دانه های آفتابگردان: یک راه حل چینی قدیمی برای درمان وزوز گوش، مصرف دانه های آفتابگردان و دم کرده پوست تخمه آفتابگردان می باشد
-چای دانه های شنبلیله: مصرف یک فنجان چای هر صبح، ظهر و شب توصیه شده است
-روغن کرچک: چکاندن 3-4 قطره در هر گوش توصیه شده است
-آب پیاز: چکاندن آب پیاز در گوش توصیه شده است
-گل ساعتی: عصاره گل ساعتی باعث تسهیل گردش خون می شود
-چای دارچین: باعث افزایش گردش خون می شود.
-سرکه سیب در آب یا عسل