موفقیت کاشت حلزون در کودکان به چه عواملی بستگی دارد؟

کاشت حلزون، نوعی وسیله کمک شنوایی است که با جراحی داخل حلزون گوش داخلی قرار می گیرد و پایانه های عصب شنوایی را مستقیما تحریک می کند. بررسی ها نشان می دهند که در بیشتر افرادی که دچار کم شنوایی حسی-عصبی شدید تا عمیق هستند، هنوز الیاف عصبی سالم در عصب شنوایی وجود دارد که می توانند به طور الکتریکی تحریک شوند. بنابراین، کاشت حلزون می تواند برایشان سودمند باشد.

به دلایل مختلف، فقط کسانی کاندید کاشت حلزون می باشند که با استفاده از سمعک، باقیمانده شنوایی قابل قبولی برای کسب و دریافت گفتار و زبان نداشته باشند. کودکان حداقل باید 3 الی 6 ماه از سمعک های متداول همراه با آموزش صحیح قبل از کاشت بهره بگیرند و به صورت مستمر از سمعک استفاده کرده باشند. کاشت حلزون می تواند دروازه ورود افراد نا شنوا یا کم شنوای شدید تا عمیق به دنیای شنوایی باشد. با وجود این، همه کسانی که کاشت حلزون برایشان انجام می شود به یک اندازه از آن سود نمی برند.

متغیرهایی که در این مسئله نقش دارند به ترتیب زیر هستند:
-سن تشخیص کم شنوایی (پیش از زبان آموزی یا پس از زبان آموزی)
-سن شروع کم شنوایی (پیش از زبان آموزی یا پس از زبان آموزی)
-سن انجام کاشت حلزون (پیش از زبان آموزی یا پس از زبان آموزی)
-علت کم شنوایی(مادرزادی یا اکتسابی)
-میزان کم شنوایی (شدید یا شدید تا عمیق)
-شکل کم شنوایی(باقیمانده شنوایی در فرکانس های پایین یا کم شنوایی مسطح)
-پتانسیل شنوایی و گوش دادن
-روش توانبخشی شنوایی یا درمانی مورد استفاده
-جایگاه آموزشی
-مشارکت فعال خانواده و کسانی که نقش مراقبت از کودک را دارند
-انگیزه و توانایی های هوشی کودک
-سلامتی کودک(وجود بیماری ها و اختلالات همراه)
-وضعیت هیجانی خانواده
-زمان اختصاص داده شده، تعهد خانواده، درمانگر و معلمان در دنبال کردن یک برنامه توانبخشی شنوایی قوی و کارآمد
همانند سمعک، کاشت حلزون نیز به تنهایی یک کودک ناشنوا را شنوا نمی کند، بلکه برای بدست آوردن قدرت ئرک زبان گفتاری، اقدامات توانبخشی منظم و طولانی لازم است.

کاشت حلزون در کودکان

معیارهای اصلی برای انتخاب افراد مناسب کاشت حلزون کدامند؟

1-در کودکانی که با انجام غربالگری شنوایی نوزادان، ابتلای آنها به کم شنوایی شدید تا عمیق محرز گردیده است.
2-بزرگسالانی که در گذشته از سمعک استفاده می کرده اند و اکنون به دلیل افزایش میزان کم شنوایی بهره اندکی از سمعک می برند
3-افرادی که به علت مننژیت، ناشنوا شده اند
4-داشتن انگیزه بالا و انتظارات واقع بینانه از کاشت حلزون
5-دسترسی به برنامه آموزشی و توانبخشی پس از کاشت حلزون

 


مقاله مرتبط : کاشت حلزون چیست ؟


قبل از کاشت حلزون، چه ارزیابی هایی انجام می شود؟

قبل از اقدام به جراحی کاشت حلزون، برای افراد کاندید کاشت برخی ارزیابی ها به طور معمول انجام می شود. در این ارزیابی ها، اعضای تیم کاشت حلزون شرایط خاص هر فرد را می سنجند و به فرد و خانواده آموزش های لازم را می دهند تا آنها انتظارات واقع بینانه ای از کاشت حلزون پیدا کنند و آماده انجام اقدامات توانبخشی پس از عمل باشند. این ارزیابی ها شامل موارد زیر است:
الف) ارزیابی های شنوایی، گفتاری و زبانی: در این ارزیابی ها نوع و شدت کم شنوایی، وضعیت پیشرفت گفتار و زبان و تأثیر احتمالی کاشت حلزون بر مهارت های زبانی و گفتاری مورد بررسی قرار می گیرد.
ب) ارزیابی های پزشکی: در این ارزیابی ها، سلامت عمومی فرد به ویژه از نظر قلبی و عروقی و تحمل عمل جراحی مورد توجه قرار می گیرد. بررسی های مربوط به گوش و ساختمان استخوانی اطراف گوش نیز با استفاده از روش های تصویر برداری صورت می گیرد. آزمایش های لازم پیش از عمل جراحی از نظر قند خون، شمارش سلولی، تست های انعقاد خون و … نیز انجام می شود.
ج)ارزیابی های روانشناختی: بررسی کودک از نظر هوش و بررسی والدین از نظر ثبات عاطفی و هیجانی صورت می گیرد. هوش مناسب کودک و ثبات عاطفی هیجانی والدین از پیش نیازهای کاشت حلزون است.

عمل جراحی کاشت حلزون چقدر طول می کشد؟

مدت جراحی کاشت حلزون معمولا 2 تا 5 ساعت می باشد. بخش آرایه الکترودی در حلزون و بدنه کاشت حلزون در استخوان ماستوئید(استخوان پشت گوش) قرار داده می شود. بدنه پروتز کاشت حلزون دارای یک آهنربا است که به وسیله آن به اجزای خارجی کاشت حلزون وصل می شود.

کاشت حلزون در کودکان

برنامه ریزی پردازشگر گفتار کاشت حلزون چه موقع انجام می شود؟

پردازشگر گفتار کاشت حلزون، 3 تا 6 هفته پس از جراحی، روی گوش قرار گرفته و برای هر فرد تنظیم می شود. واکنش کودکان کاشت حلزون شده به اولین تحریک صوتی پس از کاشت، متفاوت است. برخی از کودکان می توانند طیف وسیعی از سیگنال های گفتاری را در موقعیت های مختلف و حتی در محیط های پر سر و صدا بشنوند و درک نمایند. در حالیکه گروهی از کودکان برای درک گفتار نیاز به محیط آرام و کم صدا دارند و برخی از آنها حتی در محیط های آرام نیز، درک گفتاری از خود نشان نمی دهند.

آیا پس از کاشت حلزون لازم است برای گوش دیگر از سمعک استفاده شود؟

در اکثر موارد توصیه می شود در گوش کاشت نشده از سمعک استفاده شود. استفاده همزمان از سمعک و کاشت حلزون به میزان زیادی، توانایی جهت یابی صداها را افزایش می دهد و ضمن مزایای بالقوه تقویت دو گوشی از راه تحریک مسیر شنوایی به حفظ باقیمانده شنوایی در گوش کاشت نشده کمک می کند.

کاشت حلزون چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟

بخشی از خطرهای کاشت حلزون، خطرهای مربوط به جراحی مانند احتمال خونریزی، عفونت، آسیب به عصب هفتم مغزی (عصب فاسیال یا عصب صورتی) و عارضه های مربوط به بیهوشی هستند. در یک مرکز که یک گروه ورزیده در آن عمل کاشت حلزون را انجام می دهند مجموع این خطرها تا حد قابل قبولی کاهش می یابد. دسته دوم خطرهای کاشت حلزون، خطرهای مربوط به خود دستگاه کاشت حلزون هستند مانند نقص های مکانیکی یا الکتریکی که گاهی نیاز به عمل های جراحی بعدی برای تعویض دستگاه را پیش می آورند. همچنین افراد کاشت حلزون شده، باید بطور کلی از شرایط بروز تغییرات ناگهانی در فشار (همچون چتر بازی) دوری نمایند.

 

مقالات مرتبط 

راهنمای خرید سمعک اتیکن 

سمعک در کم شنوایی یک طرفه

خرید سمعک زیمنس 

مزایای استفاده از دو سمعک

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی