وقتی سن بالا می رود، احتمال این مسئله نیز زیاد می شود که افت شنوایی شامل کاهش عملکرد پردازش شنیداری فرد نیز گردد. یعنی سرعت پردازش و تفسیر اطلاعات شنیداری و درک معنادار از این اطلاعات کند می شود. فردی که دچار این نقص شده است در برابر نویز و سیگنال های تداخلی، ناتوان خواهد بود. نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که یک اختلال پردازش شنیداری، باعث کاهش میزان استفاده، سودمندی، عملکرد و یا رضایت مندی از سمعک می شود. البته در برخی مطالعات نیز ارتباط معناداری بین وجود این نقص و سودمندی سمعک یافت نشده است. این قضیه که نتیجه گیری های پراکنده ای درباره تأثیر اختلالات پردازشی شنیداری صورت می پذیرد، چیز شگفت آوری نیست، چون این اختلال انواع گوناگونی دارد و در نتیجه، نتایج گوناگونی نیز در پی خواهد داشت.

 


مقاله مرتبط : نکات کاربردی برای استفاده از سمعک شارژی


سمعک در سنین پایین

نوعی از اختلال پردازش شنیداری مرکزی وجود دارد که تقریبا به صورت تضمینی می توان گفت در افرادی که دچار کم شنوایی حسی عصبی هستند وجود دارد. به نظر می رسد اختلال پردازشی فضایی، عامل بسیار بارزی در نقص مربوط به نسبت سیگنال به نویز است که افراد کم شنوا آن را تجربه می کنند.
وجود اختلال پردازش شنوایی، مانع کار متخصص بالینی در تجویز سمعک نمی شود. اگرچه وجود چنین اختلالی ممکن است در توجیه این مسئله کمک کننده باشد که چرا بعضی از افراد، سودمندی کمتری را از سمعک گزارش می کنند و ممکن است بر روی تجویز سمعک یک یا دو طرفه نیز تأثیر داشته باشد.
از آنجاییکه نقایص مربوط به پردازش شنیداری، ممکن است با گذشت عمر پدیدار شوند و یا شدت آنها با گذر عمر افزایش یابد، ممکن است میزان اثربخشی سمعک نیز با گذر زمان کمتر شود. به همین دلیل هرچه در سنین پایین تر سمعک دریافت شود، رضایت مندی کاربر و سودمندی سمعک بیشتر است. وقتی نقص پردازش شنیداری رخ دهد، آنگاه ممکن است افراد از این مسئله شاکی شوند که خروجی سمعک آنها دچار اعوجاج گشته است، حتی وقتی که عملکرد الکتروآکوستیکی سمعک تغییر نکرده باشد. وقتی فردی در گذشته از سمعک خود راضی بوده است ولی اکنون از آن ناراضی است، احتمال افزایش نقص مرکزی شنیداری و کاهش یافتن میزان اثربخشی سمعک را از ذهن خود بگذرانید.


مقاله مرتبط : سمعک شارژی چیست؟


سمعک در سنین پایین

اگر فرد درجاتی از کم شنوایی دارد استفاده از سمعک به کاهش تأثیرات اختلال پردازش شنوایی کمک می کند. اگر فرد شنوایی طبیعی دارد ولی توانایی درک گفتار او در نویز، ضعیف است استفاده از وسایل کمک شنوایی بی سیم راه حل خوبی فراهم می کند. زیرا این وسایل توانایی بالایی در کاهش نویز و سیگنال های ناخواسته دارند. برخی از افرادی که دچار این نقص هستند، مرتبا از این وسایل استفاده خواهند کرد، حتی اگر سختی هایی در زمینه پشتیبانی این وسایل و نحوه کار با آنها شوند. کم اثر بخش ترین ولی راحت ترین راه حل، این است که از میکروفون جهت دار استفاده شود، چه به صورت تعبیه شده بر روی سمعک و چه به صورت میکروفون جهت دار دستی.

 

مقالات مرتبط 

راهنمای خرید سمعک اتیکن 

سمعک در کم شنوایی یک طرفه

خرید سمعک زیمنس 

مزایای استفاده از دو سمعک

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی