اولین قدم برای تشخیص علت سرگیجه 

عارضه گیجی (سرگیجه)شکایتی شایع و معضلی مدیریتی است.  پزشکانی که با این اختلال مواجه هستند ناگزیر از تاریخچه گیری دقیق هستند. هنر تاریخچه گیری مهمترین گام  برای اتخاذ تصمیم مناسب در مدیریت بیشتر و بهتر بیمار است. گاه به دلیل عدم قطعیت آزمایشات فیزیکی و آزمونهای تشخیصی، یک تاریخچه گیری جامع و دقت در مجموعه علایم بیمار تنها راهنما است. درمان این بیماران تنها پس از اتخاذ یک تشخیص احتمالی شروع می شود.

درتاریخچه گیری موضوعات وابسته و ضروری که در پیشینه بیمار حائز اهمیت هستند گنجانده می شود از جمله: شکایت اصلی، تاریخچه بیماری فعلی، پیشینه اقدامات طبی اعم از مصرف دارو، بیماری های پزشکی و جراحی، آلرژی، تاریخچه خانوادگی و اجتماعی و مروری مختصر بر کارهای صورت گرفته در این رابطه. اگرچه اکثر بیماران با تشخیص سرگیجه مراجعه می‌کنند ولی سرگیجه در هر بیمار مجموعه متفاوت از احساسات برمی‌انگیزد.

از این رو ضروری است پزشک احساس بیمار را از طریق واژه های مورد استفاده وی بررسی و تحلیل نماید.  اگر بیمار و خانواده اش قادر به توصیف احساس خود نباشند می توان با ارائه چند کلمه البته به طور کاملا مختصر به آنها کمک کرد و باید امیدوار بود که ایشان توضیحات ادامه دهند. به محض آنکه بیمار شرایط خویش را توضیح داد ضروری است که پزشک احساسات بیمار را طبق واژه های مورد استفاده وی درک کند.   به محض آنکه احساس بیمار به اندازه کافی توصیف شد مشخصات سرگیجه تعیین می گردد.

مقاله مرتبط : اهمیت مشاوره ژنتیک شنوایی

سوالات تشخیص علت سرگیجه را بدانیم 

به طور مثال اینکه آیا حمله سرگیجه دفعتی است یا دائمی؟

اولین و آخرین حمله کی اتفاق افتاده است؟

تعداد دفعات حمله چند بار است ؟

حملات سرگیجه چقدر طول می کشند ؟

چه عواملی  سرگیجه را تشدید یا برطرف می کند؟

اگر حمله دو بار در سال یا ۳ بار در هفته باشد ارزیابی تفاوت می کند. فهم  اینکه آیا حملات از نظر شروع، شدت و ثبات یکسانند اهمیت زیادی دارد. تاریخچه پزشکی  گذشته نیز حائز اهمیت است چون عوامل مستعد ساز مختلف را در ایجاد حالات بیمار مشخص میکند. در تاریخچه پزشکی گذشته،  آلرژی به دارو و غذا، بیماری ها، مصرف داروها و جراحی‌های قبلی لحاظ می شوند.در نهایت تاریخچه خانوادگی و اجتماعی و مرور سبک زندگی فرد می تواند نقش آمادگی ژنتیک، عادات اجتماعی یا بیماریهای سیستمیک مرتبط را هر چه بیشتر نمایان سازد.ضروری است که پزشک علاوه بر تمرکز بر روی مسئله گیجی، سوالاتی را درباره نشانه‌های همراه نیز مطرح نماید مانند تهوع و استفراغ، افت شنوایی، احساس پری در گوش، وزوز گوش و سردرد.

مقاله مرتبط : مشاوره آنلاین خرید سمعک

به طور کلی می توان گفت تاریخچه گیری دقیق مهمترین بخش در ارزیابی بیماران مبتلا به سرگیجه می باشد. گاهی اوقات تاریخچه، به تنهایی، تا حد زیادی در تشخیص موثر بوده و مسیر معاینات و اقدامات بعدی را معین می کند. سرنخ های زیادی را در خصوص آسیب‌شناسی و پاتولوژی زمینه می‌توان از تاریخچه بیماری موجود به دست آورد.

[bookly-form]

 

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی