ارتباط علمی دمانس و کم شنوایی

نتایج مطالعه بر دمانس و کم شنوایی نشان می دهد کم شنوایی خطر مشکلات شناختی را در سنین بالا افزایش می دهد و میزان مشکلات شناختی با درجه کم شنوایی ارتباط دارد.

تا سال 2050 از هر 30 آمریکایی، 1 نفر از دمانس رنج خواهد برد!

عقیده بر این است که با یک سال به تاخیر انداختن شروع دمانس، می توان شیوع آن را به میزان 15% کاهش داد و در نتیجه میلیون ها دلار در هزینه های مراقبت سلامت صرفه جویی می شود.

در یک مطالعه تحقیقی، فرانک لین و همکارانش در دانشگاه جان هاپکنیز، 1984 فرد بین سنین 36 تا 90 سال را مورد مطالعه قرار دادند.

این افراد با آزمایشات استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند و در شروع مطالعه هیچ یک از آنها هیچ مشکل شناختی نداشت ولی بعضی از آنها کم شنوایی داشتند.

همه افراد به مدت 18 سال مورد پیگیری قرار گرفتند.

اثرات سن، فاکتور های خطر پزشکی، دیابت و فشار خون بالا در طراحی مطالعه کنترل شده بود.

  •  نتایج مطالعه نشان داد در افرادی که کم شنوایی داشتند، دمانس شیوع بالاتری دارد

محققین یافتند افرادی که در شروع این مطالعه طولی کم شنوایی داشتند در مقایسه با افرادی که در شروع مطالعه شنوایی طبیعی داشتند، 40% شانی بیشتری برای داشتن مشکلات شناختی دارند.

علاوه بر این، یافته غافلگیر کننده دیکر این بود که یک کم شنوایی ملایم ( 25 دسی بل ) معادل هفت سال کاهش شناخت است.

نتیجه گیری :

نتایج مطالعه بر ” دمانس و کم شنوایی ” نشان می دهد کم شنوایی خطر مشکلات شناختی را در سنین بالا افزایش می دهد و میزان مشکلات شناختی با درجه کم شنوایی ارتباط دارد.

همه افراد باید اقدام به غربالگری شنوایی وآگاهی از وضعیت شنوایی خود کنند و در صورتیکه لازم  باشد مشارکت فعال در دریافت برنامه درمانی مناسب داشته باشند.

جهت غربالگری شنوایی و انجام تست شنوایی با ما تماس بگیرید:

تماس با ما

47286 (داخلی 9)
44520582-6 (داخلی 348)
09128959427

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی