قالب گوش چیست و چه نقشی در تجویز سمعک دارد؟

برای تجویز سمعک، در اغلب موارد نیاز به قالبگیری اولیه از گوش فرد و تزریق خمیری نرم به گوش توسط متخصص شنوایی شناس است. پس از ارسال قالب اولیه به لابراتوآر ساخت قالب، از روی قالب اولیه، قالب گوش(برای سمعک های پشت گوشی) و یا پوسته سمعک(برای سمعک های داخل گوشی) ساخته می شود. قالب گوش یا پوسته سمعک طوری ساخته می شود که متناسب با گوش خود فرد باشد و باعث می شود سمعک به خوبی بر روی گوش قرار بگیرد. در تمام قالب ها یک سوراخ صوتی وجود دارد که مسیر صدا از سمت رسیور به سوی مجرای گوش می باشد. در بسیاری از موارد مسیر صوتی دومی نیز در بین هوای واقع در بیرون سر و هوای درون مجرای گوش وجود دارد که این مسیر ونت نام دارد. بنابراین قالب گوش سه وظیفه به عهده دارد:

1-نگهداری فیزیکی سمعک بر روی گوش

2-انتقال صدای تقویت شده به مجرای گوش

3-کنترل مسیر صوتی مستقیم واقع در بین مجرای گوش و هوای بیرون سر

انواع زیادی از قالب های گوش و پوسته های سمعک وجود دارد. این انواع گوناگون از لحاظ اینکه چقدر از حجم صدفه و مجرای گوش را پر می کنند متفاوت هستند. این تفاوت ها بر روی نمای ظاهری، عملکرد صوتی سمعک، راحتی کاربر و نگهداری سمعک بر روی گوش اثر می گذارند. قالب های گوش از مواد مختلفی ساخته می شوند. مهم ترین تفاوت موجود در بین مواد، میزان سختی آنهاست. قالب ها می توانند از جنس نرم یا سخت و به رنگ های مختلفی باشند. قالب های نرم باعث پوشش بهتر گوش می شوند ولی کیفیت آنها خیلی سریع از بین می رود، از طرفی ممکن است به سختی داخل گوش بروند و تغییر یا تعمیر آنها بسیار دشوار می باشد. قالب های سخت طول عمر بیشتری دارند و در موارد تنگی یا روی هم افتادگی کانال گوش(مثلا در سالمندان) کاربرد بیشتری دارند.


مقاله مرتبط : سمعک چند کاناله


در سمعک های داخل گوشی، قطعات الکترونیکی سمعک درون پوسته ساخته شده از روی قالب اولیه قرار می گیرند. در صورتی که شیوه قالبگیری اولیه از گوش استاندارد باشد، سمعک بصورت سفت و محکم درون گوش قرار می گیرد و ماندگاری خوبی درون گوش خواهد داشت. بسته به اینکه کدام بخش های صدفه در پوسته حفظ شده باشد و نیز اندازه مجرای گوش فرد و میزان کم شنوایی فرد سمعک های داخل گوشی در مدل ها و اندازه های مختلفی وجود دارند.

گاهی در تجویز سمعک به دلایل مختلفی از قالب سفارشی ساخته شده از گوش فرد استفاده نمی شود و تجویز با استفاده قالب های از پیش ساخته شده و آماده که انواع گوناگونی از اندازه و شکل دارند انجام می شود.

 

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی